Book published as author, translator, etc. (Books)
Les essais d'Elfriede Jelinek. Genre, relation, singularité
Neelsen, Sarah
2016Honoré Champion, Paris, France
 

Files


Full Text
Neelsen résumé thèse à part.pdf
Author preprint (42.72 kB)
Download

All documents in ORBi are protected by a user license.

Send to



Details



Keywords :
Elfriede Jelinek; essai; critique d'art; féminisme; littérature autrichienne; littérature et médias; Essay; Art criticism; Feminism; literature and medias; Austrian Literature
Abstract :
[fr] L’oeuvre de l’Autrichienne Elfriede Jelinek (née en 1946) est résolument protéiforme. Récompensée par le Prix Heinrich Böll (1986), le Prix Büchner (1998) et le Prix Nobel de Littérature (2004), elle a indubitablement marqué le paysage littéraire et médiatique des pays germanophones. Connue pour ses romans (La Pianiste, Enfants des Morts) et ses pièces de théâtre (Drames de princesses, Les contrats du commerçant), elle est ici abordée par la bande, au gré de trois-cent-cinquante textes brefs rédigés pour la presse et d’autres canaux depuis quarante ans. Chronique d’une vie et d’une époque, en permanent dialogue avec d’autres artistes, ils sont présentés ici pour la première fois. Des extraits en traduction et des analyses de détail font découvrir ce versant peu connu de l’écriture jelinekienne ainsi que le renouvellement à l’oeuvre dans l’essai contemporain. Cette étude a reçu le Prix Pierre Grappin 2014, ancien Doyen de l’Université de Nanterre, résistant et germaniste.
[en] This thesis discusses the work of the Austrian writer Elfriede Jelinek (Nobel Prize for Literature 2004) from its margins, from a corpus of “short texts” written from the beginning of her career beside her novels and plays. As occasional prose, these essays are grounded in a specific aesthetic paradigm, which this dissertation seeks to define by examining their original conditions of publication. This method brings to light that these are commissioned works, released on very different media formats than a book (journals, flyers, programs and the internet), which have their own mode of reception due to their volatility in space and time. The corpus is presented against the backdrop of Jelinek’s main work and its major turning-points. It is also set in the context of Austria’s post-1945 literature according to the author’s personal and professional network in order to reintegrate Jelinek in her generation. Three chapters are then dedicated to a detailed analysis of the texts. This thesis highlights the slow genesis of their main theme, the possibility of a feminine work of art. Then it studies three characteristics of their style - hollowing, paradox and liquidity. Lastly, it deals with the relation to the reader, conceived as jamming and interference, both allowing, at least for a time, to prolong the text’s meaning, as it otherwise tends to become more and more obscure. Relation and singularity are key notions of this thesis, considered as the main aesthetic and political issues of its corpus, being also part of the essayistic tradition, discussed through some canonical definitions (Lukács, Adorno, Barthes, Marielle Macé, Georg Stanitzek).
Disciplines :
Literature
Author, co-author :
Neelsen, Sarah ;  Université de Liège > Département de langues et littératures modernes > Traduction du français vers l'allemand
Language :
French
Title :
Les essais d'Elfriede Jelinek. Genre, relation, singularité
Alternative titles :
[en] Elfriede Jelinek's Essays
Publication date :
October 2016
Publisher :
Honoré Champion, Paris, France
ISBN/EAN :
9782745330796
Number of pages :
408
Collection name :
Littératures étrangères n°17
Funders :
Centre d'études et de recherches en études germaniques (CEREG, Paris 3)
Prix Pierre Grappin 2014
Available on ORBi :
since 05 June 2017

Statistics


Number of views
121 (1 by ULiège)
Number of downloads
70 (0 by ULiège)

Bibliography


Similar publications



Contact ORBi