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See detailIntelligence artificielle, et si rien n’était déterminé ?
Macq, Hadrien ULiege; Delvenne, Pierre ULiege

Article for general public (2017)

A travers cette carte blanche, nous tentons de prendre du recul face à la perspective erronée d'un déterminisme technologique, exercice nécessaire selon nous afin d'injecter dans les débats relatifs au ... [more ▼]

A travers cette carte blanche, nous tentons de prendre du recul face à la perspective erronée d'un déterminisme technologique, exercice nécessaire selon nous afin d'injecter dans les débats relatifs au développement de l'intelligence artificielle les dimensions éthiques, morales et politiques dont ils manquent cruellement. [less ▲]

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See detailL’intelligence artificielle et la tragique persistance de l’imaginaire de la Silicon Valley
Delvenne, Pierre ULiege; Macq, Hadrien ULiege

Article for general public (2017)

Dans cette carte blanche publiée, nous essayons de prendre du recul sur la fascination exercée par l'intelligence artificielle, et sur le pourquoi il nous semble important de développer une pensée ... [more ▼]

Dans cette carte blanche publiée, nous essayons de prendre du recul sur la fascination exercée par l'intelligence artificielle, et sur le pourquoi il nous semble important de développer une pensée critique quand beaucoup d'acteurs rêvent d'une Silicon Valley en Belgique ou en Wallonie. [less ▲]

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See detailSaisir les reconfigurations des pratiques d'engagement de "publics" en science et technologie
Macq, Hadrien ULiege

Poster (2017, April 03)

La gouvernance des sciences et des technologies se trouve actuellement dans une situation de tension entre deux dynamiques : un agenda néo-libéral promouvant l’innovation technologique, d’une part, et un ... [more ▼]

La gouvernance des sciences et des technologies se trouve actuellement dans une situation de tension entre deux dynamiques : un agenda néo-libéral promouvant l’innovation technologique, d’une part, et un mouvement de démocratisation et d’expérimentation collective, d’autre part. Cette recherche vise à analyser les effets de cette tension sur les différentes pratiques d’engagement de « publics » promues par les autorités publiques. Elle poursuit dès lors une double ambition : caractériser les formes émergentes d’engagement de « publics » et les comparer aux précédentes afin de saisir ce que ce changement de pratiques implique pour la gouvernance des sciences et des technologies. [less ▲]

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See detailDynamiques mémorielles autour de la répression de la négation du génocide des Arméniens en Belgique et en France
Grandjean, Geoffrey ULiege; Macq, Hadrien ULiege

in Chabot, Joceline; Doucet, Marie-Michèle; Kasparian, Syvia (Eds.) et al Le génocide des Arméniens : représentations, traces, mémoires (2017)

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See detailLa démocratie liquide au sein du Parti Pirate belge
Macq, Hadrien ULiege

Conference (2016, December 09)

This communication aims at describing how the Belgian Pirate Party implements a system of Liquid Democracy on an online platform.

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See detailPublic Participation in Science and Technology and its Normative Context. The Participatory Turn’s Legacy and the European ‘Responsible Research and Innovation’ Emerging Framework
Macq, Hadrien ULiege

Master's dissertation (2016)

Over the last two decades in Europe, science and technology’s unforeseen impacts led many STS scholars to plead for a ‘participatory turn’ in order to make our democracies more able to handle ... [more ▼]

Over the last two decades in Europe, science and technology’s unforeseen impacts led many STS scholars to plead for a ‘participatory turn’ in order to make our democracies more able to handle sociotechnical controversies. However, since the outset of this participatory turn, critiques sharing the common emphasize on the importance of taking into account the context in which public participation takes place have pointed to the risk of participation being either romanticized or instrumentalized. This thesis contributes to the critical scrutinizing of public participation in science and technology. By drawing on a set of qualitative data collection strategies and on a discourse analysis of collected materials, it investigates the normative context in which public participation is currently conceived and promoted at the European level and links it to historical perspectives in order to grasp the way in which the participatory turn’s legacy has been impacted. At it shows, far from being left opened-up, public participation is strongly closed-down by normative forces that lies in the context is which its promotion is currently taking place. As argued, public participation appears as instrumentalized in Horizon 2020 due to the increasing economization of policies and the steering of science and innovation toward tackling societal challenges. However, while acknowledging that these trends are characteristic of current developments, some longer ones are highlighted. Indeed, as this research suggests, the instrumentalization of public participation goes largely beyond the mere Horizon 2020. From the Sixth Framework Programme already, it appears that the normative context in which public participation in science and technology has been conceived and promoted has always tended to instrumentalized and to close down the deliberative governance of science. [less ▲]

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See detailFast and not furious: an inquiry into the current low-risk/high-gain configuration of public participation
Rosskamp, Benedikt ULiege; Delvenne, Pierre ULiege; Charlier, Nathan ULiege et al

Conference (2016, June 29)

For several years scholars pointed at the development of a “participatory turn” in science, technology and innovation (STI). Decisively informed by STS, “public involvement” and then “public engagement” ... [more ▼]

For several years scholars pointed at the development of a “participatory turn” in science, technology and innovation (STI). Decisively informed by STS, “public involvement” and then “public engagement” with STI have been enacted in a broad array of participatory experiments across Europe. These experiments were usually informed by rhetoric of citizen empowerment and distributed governance, against the limitations of technocratic approaches and traditional innovation processes, in order to “enrich”, “deepen”, “broaden” the knowledge base of our democracies. As “embarked researchers”, STS scholars played a crucial role in facilitating and legitimizing the organization of participatory events engaging a variety of publics. This paper will rely on the knowledge and expertise we gathered when organizing multiple participatory events over the last decade, while still trying maintain a critical distance with regard to our own engagement and the types of participation we contributed to enact. More specifically, we propose to draw on the lessons learnt from two recent projects, the organization of a citizens’ summit (Europe Wide Views on Sustainable Consumption) and a prospective study to gauge the potential of involving users in a Living Lab in the health sector in Wallonia. These two projects produced different publics (“citizens-consumers” or “users”), were informed by different political rationales (“sustainability” or “inclusive innovation”), took place in diverse settings (a European FP7 project or a project funded by the Walloon Region) and connected to several narratives of public empowerment through participation (“being heard in policymaking” or “accelerating and improving health”). Our contribution maps and compares the different instrumental and strategic framings of the engagement of publics in those two projects, emphasizing the roles attributed to fabricated publics but also the construction of categories such as the “state” and the “economy”. It unpacks some critical issues related to the methods and techniques used in the concrete implementation of participatory exercises such as, for example, the relation between the assigned tasks, the allowed forms of dialogue between the participants, the room for engagement with the issue(s) at stake and the broader understanding of processes these inputs were supposed to contribute to. Our analysis highlights a tension between the justificatory rationales for public engagement and its specific enactments. In these fast and optimized exercises, participants and their inputs become resources that need to be methodologically maximized and from which “value” may be extracted for instrumental use, i.e. innovation or policy-making. In this configuration in which, we argue, most participation experiments are stuck, the increasing involvement of publics in either policy-making or innovation will only be likely to produce low risk and high gain for powerful actors, who manage to take the best advantage of unpaid and uncritical labour from participants. Due attention (including self-reflexive critique) will be paid to alternative framings and critical insights, which were methodologically eliminated or ‘tamed’ to avoid threatening the design of the overall participatory exercise. By externalizing critique to favour unconditional compliance with imposed notions of the “greater good”, we scrutinize the risk for participation to become a mere space of experimentation for the sake of innovation and economic growth. Furthermore, we argue that critical scholarly work should help to move beyond this particular division of labour and responsibilities between the spheres of science, society and the state in order to avoid re-enacting traditional conceptions of the policy-making process and innovation pathways. [less ▲]

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See detailParticipatory turn’s legacy and the European ‘Responsible Research and Innovation’ emerging framework
Macq, Hadrien ULiege

Conference (2016, May 20)

Public participation with science and technology (S&T) have often been criticized for risking to be either romanticized or instrumentalized. We propose to investigate the impacts of Responsible Research ... [more ▼]

Public participation with science and technology (S&T) have often been criticized for risking to be either romanticized or instrumentalized. We propose to investigate the impacts of Responsible Research and Innovation’s emerging discourse on the legacy of the so-called ‘participatory turn’. More specifically, we aim to scrutinize the current promotion of Citizen Science at the European Commission related services. [less ▲]

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See detailInternet and Cyber Party Membership: the Case of the Belgian Pirate Party
Macq, Hadrien ULiege; Jacquet, Vincent

Conference (2015, December 15)

Since a few years, it has become possible to observe the development of cyber parties in western democracies. Their intensive use of internet to coordinate relations between members is supposed to attract ... [more ▼]

Since a few years, it has become possible to observe the development of cyber parties in western democracies. Their intensive use of internet to coordinate relations between members is supposed to attract new types of militant, interested by less hierarchical informal networks and sporadic political activities. Yet, the following question remains: What role(s) does the Internet play in the enrolment process within this kind of parties? Analyzing fifteen in-depth interviews with Belgian Pirate Party’s members as well as members’ online activities, this paper shows that it is possible to distinguish two kinds of cyber parties’ members. On the one side, some members are passionate about information and communications technology and their party membership is their sole political activity. On the other side, some members are more distant users of the Internet and are active in plenty of postmodern political associations. These two divergent militant profiles are key elements to explain the divergence of views among Belgian Pirate Party’s members, but also the relative lack of political visibility of this political party due to difficulties in achieving coordination. [less ▲]

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See detailLes réseaux télématiques et leurs effets sur la participation partisane. Le cas du Parti Pirate belge
Macq, Hadrien ULiege

Conference (2015, November 06)

Si l’idée d’une participation politique par le biais d’Internet semble de prime abord reléguer au second plan les médiations politiques, en ce compris les partis, ces derniers se sont peu à peu saisi des ... [more ▼]

Si l’idée d’une participation politique par le biais d’Internet semble de prime abord reléguer au second plan les médiations politiques, en ce compris les partis, ces derniers se sont peu à peu saisi des réseaux. Cette tendance serait d’ailleurs arrivée à son zénith avec l’émergence de « cyber partis », basant toute leur structure sur l’usage des réseaux télématiques. Dans le système politique belge, un parti semble répondre à cette définition : le Parti Pirate, qui se distingue précisément par une utilisation intensive d’Internet et qui semble incarner le phénomène de transformation de la forme partisane à l’heure du numérique. L’émergence d’un tel parti s’inscrit dans un contexte particulier. En effet, depuis les années 1990, en Belgique comme de nombreux autres Etats européens, la thèse du déclin de la participation politique et des partis politiques s’est trouvée renforcée par le déclin des effectifs partisans et l’émergence d’un militantisme plus souple, distancié. La question que nous posons dès lors est la suivante : dans un contexte de mutations de l’engagement et de déclin des effectifs partisans, l’usage des réseaux télématiques à l’intérieur du Parti Pirate jouent-ils un rôle dans la décision individuelle de s’engager au sein de celui-ci ? Autrement dit, Internet peut-il permettre de réconcilier les nouvelles formes de militantisme et l’engagement partisan ? [less ▲]

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See detailMiliter pour et sur Internet. L'adhésion au Parti Pirate belge
Macq, Hadrien ULiege

Master's dissertation (2015)

Suède, le 7 juin 2009. Aux élections européennes, un parti politique vient de créer la surprise. Il s’agit du Piratpartiet, fondé à peine trois ans plus tôt et qui vient de récolter sept pourcents des ... [more ▼]

Suède, le 7 juin 2009. Aux élections européennes, un parti politique vient de créer la surprise. Il s’agit du Piratpartiet, fondé à peine trois ans plus tôt et qui vient de récolter sept pourcents des suffrages, obtenant de la sorte un élu au Parlement. Ce parti, créé avant tout pour défendre une autre idée de la propriété intellectuelle, fait rapidement plusieurs dizaines d’émules à travers le monde, y compris en Belgique. La base de leurs revendications est invariable : réforme du droit d’auteur, abolition du brevet sur le vivant et le logiciel, meilleure défense des données privées. Les partis pirates se distinguent également par une utilisation intensive des nouvelles technologies de l’information et de la communication, tant dans leur communication vers l’extérieur que dans leur gestion interne. L’apparition de tels partis sur la scène politique peut être mise en perspective avec deux tendances plus larges au sein des sociétés occidentales. D’une part, Internet s’est petit à petit constitué en tant qu’enjeu politique à part entière, questionnant le système politique sur son mode de gouvernance et son degré de régulation. D’autre part, les pratiques d’engagement se sont progressivement transformées jusqu’à inciter les organisations politiques traditionnelles à s’adapter aux volontés des supposés néo-militants. Dans ce cadre, les partis politiques ont notamment pu s’appuyer sur Internet pour offrir un mode de participation plus souple et plus à même d’attirer de nouveaux adhérents. Cette tendance serait d’ailleurs arrivée à son zénith avec l’émergence de « cyber-partis », basant une grande partie de leur structure sur l’usage des réseaux télématiques. C’est dans cette optique que s’inscrit cette étude, avec pour objectif plus particulier d’interroger les impacts d’Internet sur la dynamique d’adhésion partisane. La question posée est la suivante : quel rôle Internet joue-t-il dans l’adhésion au Parti Pirate belge ? A partir de ce cas, ce sont les perspectives plus larges de l’adhésion aux cyber-partis et des pratiques contemporaines d’engagement qui peuvent être envisagées. De cette manière, il est possible d’apporter certaines réponses au renouvellement des questionnements en science politique engendré par le Web, concernant notamment la participation politique et l’organisation des partis. [less ▲]

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See detailBuilding the future of European sustainability governance: a critical self-reflexive approach to a participatory Technology Assessment exercise
Claisse, Frédéric ULiege; Delvenne, Pierre ULiege; Macq, Hadrien ULiege et al

Conference (2015, June 12)

Europe Wide Views (EWV) on Sustainable Consumption is a cross-European citizen consultation providing unique insights into the views of ordinary citizens across Europe on sustainable consumption and ... [more ▼]

Europe Wide Views (EWV) on Sustainable Consumption is a cross-European citizen consultation providing unique insights into the views of ordinary citizens across Europe on sustainable consumption and policies connected to this complex issue. The consultation took place simultaneously in 11 EU member states on October 25th 2014 and involved 1035 European citizens. Throughout the day, the participating citizens deliberated with fellow citizens and voted on issues relating to future policy-making on sustainable consumption. Overall, EWV was framed as a participatory Technology Assessment (pTA) exercise. Following the hypothesis that TA practitioners do not enough question the design of their projects’ and their own normative assumptions, we suggest to put the consultation we organised in Wallonia (Belgium) to the test. The aggregated results of the consultations point to the fact that “citizens are [now, after the EWV] strongly in favour of policy-makers taking ambitious steps in order to foster a more sustainable consumption in society, and want to personally take action in this process”. Relying on our previous work on dystopia as empowerment, we suggest a self-reflexive experiment to inquire into how much the design of the consultation (including the materials that were circulated) and the messages that we conveyed pictured a threatening present that would lead to an apocalyptic future ‘if nothing was done’, thereby potentially biasing the results that will are to be translated into political recommendations. Our analysis will benefit from cross-breeding future studies and science and technology studies to think afresh invisible normativities induced by pTA of sustainable governance. [less ▲]

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See detailConsultation citoyenne européenne sur la consommation durable du 25 octobre 2014. Rapport sur la consultation citoyenne organisée le 25 octobre 2014 à l'échelle de la Wallonie
Delvenne, Pierre ULiege; Macq, Hadrien ULiege; Parotte, Céline ULiege et al

Report (2015)

Le 25 octobre 2014, une vaste consultation citoyenne s’est déroulée simultanément dans 11 pays européens sur le thème de la consommation durable. Au total, ce sont un peu plus d’un millier de participants ... [more ▼]

Le 25 octobre 2014, une vaste consultation citoyenne s’est déroulée simultanément dans 11 pays européens sur le thème de la consommation durable. Au total, ce sont un peu plus d’un millier de participants qui ont pris part à la discussion à travers l’Europe. En Belgique, l’évènement se déroulait à l’échelle de la Wallonie et le panel citoyen a réuni 105 participants, sélectionnés selon des critères liés au genre, à l’âge, à la répartition géographique, au niveau d’études et à la catégorie socio-professionnelle. Les résultats de cette enquête participative montrent que tous, aussi bien citoyens-consommateurs, producteurs que décideurs politiques ont un rôle à jouer dans la consommation durable. Plus précisément, les participants ont exprimé la volonté que les élus encouragent la consommation durable et rendent son accès plus aisé aux citoyens. En conclusion, les 105 citoyens participant à cette journée se sont largement exprimés concernant leurs habitudes mais aussi leurs demandes vis-à-vis des pouvoirs publics concernant la consommation durable, un sujet auquel une écrasante majorité s’est déclarée très sensible. Outre les demandes citoyennes mises en exergue ci-dessus (éduquer et inciter à l’action quotidienne en faveur de la consommation durable, la rendre moins coûteuse, améliorer et renforcer l’offre de transports en commun), les participants ont également émis le souhait d’être davantage consultés dans la prise des décisions politiques, par le biais de mécanismes participatifs élargis au sein desquels ils peuvent jouer un rôle actif en soutien aux processus politiques. [less ▲]

Detailed reference viewed: 99 (21 ULiège)
See detailEvaluation du décret du 30 avril 2009 relatif au développement des pratiques de lecture: le cas de Hotton
Halin, Jordan ULiege; Thiry, Aline ULiege; Macq, Hadrien ULiege et al

Report (2015)

This report presents a study case research done in the "Evaluation du décret du 30 avril 2009 relatif au développement des pratiques de lecture" in Wallonia-Brussel Federation.

Detailed reference viewed: 32 (9 ULiège)